Szwedzi ratują ligę! ESS i SVEMO ogłaszają nowe zasady na sezony 2026–2027

Elitspeedway Sweden (ESS) i Szwedzki Związek Motocyklowy (SVEMO) uzgodniły nowy zestaw zasad dla ligi BAUHAUS. Zasady obowiązują w sezonach 2026–2027 i stanowią ważny krok w kierunku długoterminowego i zrównoważonego rozwoju szwedzkiego żużla.
– W ostatnich latach toczył się ciągły dialog między klubami, którego celem było znalezienie rozsądnych rozwiązań, które pozwolą uniknąć problemów finansowych kolejnych klubów. Jednocześnie chcieliśmy chronić produkt sportowy i możliwość rozwoju szwedzkiego toru żużlowego – mówi przewodniczący ESS Mikael Holmstrand.
Dialog ten z trudem doprowadził do jakichkolwiek konkretnych działań, ponieważ sytuacja klubów w ostatnich latach znacznie się różniła. Jednocześnie liga stoi obecnie w obliczu faktu, że wiele klubów ogłosiło, że będzie musiało wycofać się z rozgrywek, jeśli nic się nie zmieni, a kilka kolejnych uważa, że „wyhamowanie” rozwoju gospodarczego będzie konieczne, aby kluby czuły się dobrze w dłuższej perspektywie.
– Musimy działać, aby chronić ligę i nie mamy już czasu na dalsze gadanie. Dlatego w tym roku spotkałem się bezpośrednio ze Svemo i przedstawiłem sytuację i opinie klubów, aby następnie wspólnie ze stowarzyszeniem uzgodnić zmienione zasady. Nie możemy po prostu stać z boku i patrzeć, jak cała liga jest zagrożona, podczas gdy wzajemne stanowiska klubów są stosunkowo niezmienne – kontynuuje Holmstrand.
|Premiership. Zacięty mecz W Oxford i minimalne zwycięstwo Leicester Lions nad Spires
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie klubom większej elastyczności, zarówno pod względem sportowym, jak i finansowym. Jednocześnie nacisk położony jest na wzmocnienie szwedzkiego żużla i umożliwienie większej liczbie szwedzkich kierowców zaistnienia w lidze.
– Prace nad przepisami koncentrowały się na stworzeniu elastyczności sportowej i ekonomicznej, która umożliwiłaby oszczędzanie pieniędzy i/lub rywalizację nawet przy nieco niższym budżecie. Poza tym ponosimy również odpowiedzialność za szwedzki żużel w ogóle i za naszych szwedzkich kierowców. W tej kwestii nie da się zrobić wszystkiego od razu, ale musimy od czegoś zacząć – mówił Mikael Holmstrand.
Praca ta wiązała się z pewnymi kompromisami, ale ambicją było to, aby zarówno silniejsze, jak i słabsze kluby mogły się rozwijać i przyczyniać do tworzenia atrakcyjnej ligi.
– To była bardzo wymagająca praca, pełna emocji i przemyśleń ze strony klubów, co oczywiście ma miejsce, gdy dochodzi do kompromisów i wszyscy muszą zrezygnować z niektórych swoich życzeń. Silniejsze kluby nadal będą miały korzyści wynikające ze swojego statusu i pozycji, które powinny mieć, podczas gdy słabsze drużyny będą miały czas na rozbudowę swojej organizacji i finansów, co jest również szansą, z której oczekujemy, że te kluby skorzystają. Mamy dobre przykłady do naśladowania w lidze, a kiedy w tym roku zorganizowaliśmy zarząd ESS, w którym wszyscy prezesi klubów reprezentowali swoje kluby, otrzymaliśmy wyraźny impuls do dialogu i konsensusu – mówi Mikael.
|Premiership. Sheffield Tigers wysoko pokonali Ipswich Witches
Nowe zasady zapewnią stabilność, rozwój i nowe możliwości – zarówno dla klubów, jak i dla całego sportu.
– Przepisy na sezon 2026-2027 nie załatwią wszystkiego, a główna odpowiedzialność nadal spoczywa na zarządzie klubów. Wierzymy jednak, że stworzy to przestrzeń, która łączy kontrolę finansową z jednoczesnym umożliwieniem większej liczbie Szwedów zaistnienia w najwyższej lidze, a nam pozwoli zachować w klubach nasze najsilniejsze profile i gwiazdy, aby sprostać sportowym oczekiwaniom publiczności i sponsorów. Niezależnie od tego, co sądzicie o tych zmianach, możemy być absolutnie pewni, że alternatywa w postaci całkowitego braku działań byłaby znacznie gorsza – podsumowuje Holmstrand.
Przegląd zasad na sezony 2026–2027
Cięcia:
-
Sufit: 10,500 (wcześniej 11,000)
-
Podłoga: 8,000 (wcześniej 8,500)
Skład drużyny:
-
Maksymalnie 7 żużlowców w składzie powyżej 1,249 (wcześniej 8 powyżej 1,000).
-
Kontynuacja 3 kart transferowych.
-
Uproszczenie zasad krótkoterminowych wypożyczeń – będą one wliczane do średniej startowej.
-
Krótkoterminowe wypożyczenia mogą zastąpić wszystkich żużlowców w zespole, w tym zagranicznych, ale szwedzcy żużlowcy zastępczy mogą mieć średnią startową maksymalnie 1,249.
-
Żużlowcy na kontraktach 28-dniowych są skreślani ze składów drużyn, które nie awansują do play-offów.
-
Do rozliczeń (RR, 28-dniowych, krótkoterminowych wypożyczeń, średnich maksymalnych i minimalnych) wliczane są wyłącznie średnie startowe, ponieważ skład buduje się właśnie na ich podstawie.
Skupienie na żużlowcach szwedzkich:
-
Żużlowcy ze Szwecji ze średnią do 1,249 nie są wliczani do składu (2025: 1,000).
-
Drużyna musi mieć co najmniej 2 szwedzkich żużlowców z licencją i średnią startową maks. 1,249, co oznacza, że rozpoczynają sezon jako rezerwowi.
-
Oficjalna średnia uzyskiwana jest po 10 biegach eliminacyjnych, a rozmieszczenie w składzie drużyny ustala się na podstawie średniej bieżącej.
-
Harmonogram zostaje zmieniony: pierwszy bieg nominacyjny (dotychczas bieg 14) zostaje usunięty i zastąpiony dodatkowym biegiem rezerwowym.
-
Bieg rezerwowy może być wymieniony na drugi rezerwowy maksymalnie 1 raz i tylko wtedy, gdy pierwszy jest gorszy o co najmniej 6 punktów.
Za elitspeedway.com
Udostępnij w social mediach: