Szwedzi ratują ligę! ESS i SVEMO ogłaszają nowe zasady na sezony 2026–2027

Elitspeedway Sweden (ESS) i Szwedzki Związek Motocyklowy (SVEMO) uzgodniły nowy zestaw zasad dla ligi BAUHAUS. Zasady obowiązują w sezonach 2026–2027 i stanowią ważny krok w kierunku długoterminowego i zrównoważonego rozwoju szwedzkiego żużla.

– W ostatnich latach toczył się ciągły dialog między klubami, którego celem było znalezienie rozsądnych rozwiązań, które pozwolą uniknąć problemów finansowych kolejnych klubów. Jednocześnie chcieliśmy chronić produkt sportowy i możliwość rozwoju szwedzkiego toru żużlowego – mówi przewodniczący ESS Mikael Holmstrand. 

Dialog ten z trudem doprowadził do jakichkolwiek konkretnych działań, ponieważ sytuacja klubów w ostatnich latach znacznie się różniła. Jednocześnie liga stoi obecnie w obliczu faktu, że wiele klubów ogłosiło, że będzie musiało wycofać się z rozgrywek, jeśli nic się nie zmieni, a kilka kolejnych uważa, że ​​„wyhamowanie” rozwoju gospodarczego będzie konieczne, aby kluby czuły się dobrze w dłuższej perspektywie. 

– Musimy działać, aby chronić ligę i nie mamy już czasu na dalsze gadanie. Dlatego w tym roku spotkałem się bezpośrednio ze Svemo i przedstawiłem sytuację i opinie klubów, aby następnie wspólnie ze stowarzyszeniem uzgodnić zmienione zasady. Nie możemy po prostu stać z boku i patrzeć, jak cała liga jest zagrożona, podczas gdy wzajemne stanowiska klubów są stosunkowo niezmienne – kontynuuje Holmstrand.

|Premiership. Zacięty mecz W Oxford i minimalne zwycięstwo Leicester Lions nad Spires 

Nowe przepisy mają na celu zapewnienie klubom większej elastyczności, zarówno pod względem sportowym, jak i finansowym. Jednocześnie nacisk położony jest na wzmocnienie szwedzkiego żużla i umożliwienie większej liczbie szwedzkich kierowców zaistnienia w lidze.

– Prace nad przepisami koncentrowały się na stworzeniu elastyczności sportowej i ekonomicznej, która umożliwiłaby oszczędzanie pieniędzy i/lub rywalizację nawet przy nieco niższym budżecie. Poza tym ponosimy również odpowiedzialność za szwedzki żużel w ogóle i za naszych szwedzkich kierowców. W tej kwestii nie da się zrobić wszystkiego od razu, ale musimy od czegoś zacząć – mówił Mikael Holmstrand.

Praca ta wiązała się z pewnymi kompromisami, ale ambicją było to, aby zarówno silniejsze, jak i słabsze kluby mogły się rozwijać i przyczyniać do tworzenia atrakcyjnej ligi.

– To była bardzo wymagająca praca, pełna emocji i przemyśleń ze strony klubów, co oczywiście ma miejsce, gdy dochodzi do kompromisów i wszyscy muszą zrezygnować z niektórych swoich życzeń. Silniejsze kluby nadal będą miały korzyści wynikające ze swojego statusu i pozycji, które powinny mieć, podczas gdy słabsze drużyny będą miały czas na rozbudowę swojej organizacji i finansów, co jest również szansą, z której oczekujemy, że te kluby skorzystają. Mamy dobre przykłady do naśladowania w lidze, a kiedy w tym roku zorganizowaliśmy zarząd ESS, w którym wszyscy prezesi klubów reprezentowali swoje kluby, otrzymaliśmy wyraźny impuls do dialogu i konsensusu – mówi Mikael.

|Premiership. Sheffield Tigers wysoko pokonali Ipswich Witches

Nowe zasady zapewnią stabilność, rozwój i nowe możliwości – zarówno dla klubów, jak i dla całego sportu.

– Przepisy na sezon 2026-2027 nie załatwią wszystkiego, a główna odpowiedzialność nadal spoczywa na zarządzie klubów. Wierzymy jednak, że stworzy to przestrzeń, która łączy kontrolę finansową z jednoczesnym umożliwieniem większej liczbie Szwedów zaistnienia w najwyższej lidze, a nam pozwoli zachować w klubach nasze najsilniejsze profile i gwiazdy, aby sprostać sportowym oczekiwaniom publiczności i sponsorów. Niezależnie od tego, co sądzicie o tych zmianach, możemy być absolutnie pewni, że alternatywa w postaci całkowitego braku działań byłaby znacznie gorsza – podsumowuje Holmstrand.

Przegląd zasad na sezony 2026–2027

Cięcia:

  • Sufit: 10,500 (wcześniej 11,000)

  • Podłoga: 8,000 (wcześniej 8,500)

Skład drużyny:

  • Maksymalnie 7 żużlowców w składzie powyżej 1,249 (wcześniej 8 powyżej 1,000).

  • Kontynuacja 3 kart transferowych.

  • Uproszczenie zasad krótkoterminowych wypożyczeń – będą one wliczane do średniej startowej.

  • Krótkoterminowe wypożyczenia mogą zastąpić wszystkich żużlowców w zespole, w tym zagranicznych, ale szwedzcy żużlowcy zastępczy mogą mieć średnią startową maksymalnie 1,249.

  • Żużlowcy na kontraktach 28-dniowych są skreślani ze składów drużyn, które nie awansują do play-offów.

  • Do rozliczeń (RR, 28-dniowych, krótkoterminowych wypożyczeń, średnich maksymalnych i minimalnych) wliczane są wyłącznie średnie startowe, ponieważ skład buduje się właśnie na ich podstawie.

Skupienie na żużlowcach szwedzkich:

  • Żużlowcy ze Szwecji ze średnią do 1,249 nie są wliczani do składu (2025: 1,000).

  • Drużyna musi mieć co najmniej 2 szwedzkich żużlowców z licencją i średnią startową maks. 1,249, co oznacza, że rozpoczynają sezon jako rezerwowi.

  • Oficjalna średnia uzyskiwana jest po 10 biegach eliminacyjnych, a rozmieszczenie w składzie drużyny ustala się na podstawie średniej bieżącej.

  • Harmonogram zostaje zmieniony: pierwszy bieg nominacyjny (dotychczas bieg 14) zostaje usunięty i zastąpiony dodatkowym biegiem rezerwowym.

  • Bieg rezerwowy może być wymieniony na drugi rezerwowy maksymalnie 1 raz i tylko wtedy, gdy pierwszy jest gorszy o co najmniej 6 punktów.

Za elitspeedway.com

Przeczytaj także inne nasze artykuły:

  1. Premiership. Zacięty mecz W Oxford i minimalne zwycięstwo Leicester Lions nad Spires
  2. Premiership. Sheffield Tigers wysoko pokonali Ipswich Witches
  3. Speedway of Nations z dodatkową nagrodą. Stawką miejsce w DPŚ 2026
  4. Składy na Finał SON2 w Toruniu potwierdzone
  5. SON 2025. W takich składach pojadą ekipy
  6. Utalentowany junior Abramczyk Polonii Bydgoszcz gotowy na debiut
Udostępnij w social mediach:
guest

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Ten artykuł jest dostępny tylko w zagraniczej odsłonie tego serwisu.