Sezon 2022 będzie pierwszym, w którym cykl Speedway of Nations czekają poważne zmiany. Oba półfinały, jak i wielki finał odbędą się na jednym obiekcie w przeciągu kilku dni, a reprezentacje nie będą już zmuszone wystawiać młodzieżowca jako zawodnika rezerwowego. Pierwszym gospodarzem odmienionego cyklu będzie duńskie Esbjerg.
Discovery Sports Events, które przejmuje pieczę nad cyklem Speedway Grand Prix, ale i zmaganiami drużynowymi, zdecydował się zmodyfikować cykl Speedway of Nations. W ostatnich latach pośród ekspertów i kibiców nie brakowało krytycznych opinii wobec tego turnieju, jak i sugestii, że jego jedynym celem było powstrzymanie Polaków od ciągłego zwyciężania. Jeżeli nawet nie taki był główny zamysł tych zmagań, to trzeba przyznać, że ta sztuka się udała. Reprezentacja Polski ciągle nie sięgnęła po złoty medal w SON.
Być może możliwość wystawiania trzech seniorów w kadrze okaże się pomocna dla biało-czerwonych. Niewiele reprezentacji dysponuje bowiem trzema seniorami, którzy prezentowaliby podobny, wysoki poziom. Tymczasem w Polsce spokojnie bylibyśmy w stanie zmontować nawet kilka wariantów takiego składu. Z drugiej strony, zawodnik rezerwowy nie będzie już musiał wyjeżdżać na tor, chyba że przy okazji prezentacji. Zlikwidowany został przepis o obowiązkowym starcie trzeciego żużlowca z każdej reprezentacji.
Wycofanie zawodnika młodzieżowego z turniejowej trójki nie oznacza jednak, że młodzieżowcy nie mają po co jechać do Danii. Pomiędzy półfinałami a wielkim finałem Speedway of Nations odbędzie się bowiem pierwsza edycja Speedway of Nations 2. Reprezentacja Danii i sześć krajów wyznaczonych przez FIM stanie w szranki o miano najlepszej młodzieżowej kadry na świecie. Zawody te zastąpią Drużynowe Mistrzostwa Świata Juniorów, które od 2014 roku nieprzerwanie padały łupem reprezentacji Polski. Dominacja Polaków w zawodach juniorskich nie wydaje się jednak zagrożona.
W ramach naszego długoterminowego zaangażowania w ten sport, od podstaw aż po poziom zawodowy, najbardziej obiecujący młodzieżowcy na świecie będą ścigać się na tym samym torze, co największe gwiazdy tego sportu. Z niecierpliwością czekamy na świętowanie nowej ery FIM Speedway of Nations w Danii w przyszłym roku
– powiedział dla speedwaygp.com, François Ribeiro.
Półfinały „seniorskiego” Speedway of Nations odbędą się w środę i czwartek. W obu zawodach zobaczymy po siedem reprezentacji, a najlepsze trójki wywalczą przepustkę do wielkiego finału, który odbędzie się w sobotę. W przeciwieństwie do poprzednich lat zawody, które wyłonią najlepszą parę (trójkę?) globu będzie miał formułę jednodniową. W wielkim finale rozstawiona będzie reprezentacja Danii, która już może czekać na rywali.
Zmianie nie ulega rozpiska biegowa ostatnich zawodów. Najlepsza kadra po zakończeniu rundy zasadniczej wchodzi do biegu finałowego, z kolei druga i trzecia reprezentacja spotyka się w biegu barażowym, który wyłoni drugiego finalistę. Nie zmienia się również punktacja – najlepszy zawodnik zdobywa 4 punkty, drugi 3, trzeci 2, a ostatni 0. Tym samym parze zawodników wystarczy przywieźć za plecami jednego rywala, aby zanotować zwycięstwo biegowe.
Przyszłoroczny Speedway of Nations będzie wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. W 2023 roku powraca bowiem Drużynowy Puchar Świata. Pierwsza edycja „żużlowego mundialu”, który będzie odbywać się co trzy lata, będzie miała miejsce w Toruniu. Tym samym Polacy mogą już być pewni rozstawienia w wielkim finale, jednak ósemka półfinalistów zostanie wyłoniona przez FIM na podstawie wyników przyszłorocznego SON. Tym samym reprezentacje, które nie będą już w grze o awans do finałowych zawodów w Esbjergu, będą miały dalej o co walczyć.
Nowy format FIM Speedway of Nations, w którym wyścigi rozgrywane będą na jednym torze przez cztery kolejne wieczory w ostatnich dniach lipca, zapewni fanom wyjątkową okazję do spotkania się na zachodnim wybrzeżu Danii wspólnemu wspieraniu swojej drużyny narodowej. Discovery Sports Events chce zapewnić fanom wyjątkowe wrażenia i sprawić, że SON będzie czymś wyjątkowym. W ciągu dnia planujemy wiele działań promocyjnych, a wieczorami raczyć fanów wspaniałymi wyścigami
– dodał szef Discovery Sports Events.
Nowy format imprezy będzie stanowić spore wyzwanie dla organizatorów. Rzadko kiedy zdarza się bowiem, aby przez cztery kolejne wieczory miało miejsce aż tyle wyścigów na jednym torze. Dyrektor klubu żużlowego z Esbjerg nie ukrywa jednak radości z tego, że to właśnie jego obiekt będzie gospodarzem pierwszej, odmienionej edycji Speedway of Nations. Działacz liczy również na dalszą, owocną współpracę z nowym promotorem cyklu SGP i SON, ale i władzami miasta Esbjerg, które mają pomóc w organizacji tej imprezy.
Dla nas jako klubu, organizacja takiej imprezy żużlowej przez cztery kolejne dni będzie fantastycznym wyzwaniem. Jesteśmy dumni, że Granly Speedway Arena zorganizuje pierwszą edycję takiej imprezy żużlowej. To coś wyjątkowego. Jesteśmy najstarszym klubem, który organizuje zawody w Danii, więc w pewnym sensie sport ten wraca do swojej duńskiej kolebki
– przyznał w rozmowie ze speedwaygp.com, Lars Guldager Dyhr.
Harmonogram Speedway of Nations w 2022 roku:
27 lipca (środa) – I półfinał SON
28 lipca (czwartek) – II półfinał SON
29 lipca (piątek) – finał SON 2
30 lipca (sobota) – finał SON
Gdańska ekipa nadal nie wie w której lidze przyjdzie jej się ścigać, mimo to kompletuje…
Stal Gorzów poinformowała za pośrednictwem swoich mediów, że Waldemar Sadowski podjął decyzję o zakończeniu swojej…
Od pewnego czasu na zapleczu PGE Ekstraligi dochodzi do dużych zmian. Z roku na rok…
Dostępny jest już kolejny numer Tygodnika Żużlowego. W wydaniu nr 43 przeczytacie między innymi o…
Kilka dni temu Abramczyk Polonia Bydgoszcz poinformowała, że Tomasz Bajerski pozostanie jej trenerem w sezonie…
Polski Związek Motorowy poinformował o wynikach egzaminów na licencję Ż i 250cc. Pozytywne wyniki egzaminów…